Jäsenkirje 1/2009
Sammatti 17.5.2009
Hyvät yhdistyksen jäsenet,
Vuoden 2009 alussa Sammatista tuli osa laajentunutta Lohjaa. Kunnallispolitiikan hallinto ja vastuu siirtyi kotoisalta kunnantaloltamme Lohjan keskustaan Monkolaan. Sammatin kunnantalokin on ollut kaupan. Kunnanvaakunan omistusoikeus on siirtynyt Sammattiseuralle. Kansalaisaktiivisuus ja vastuu omista toimistamme on toki edelleen Sammatin asukkaiden harteilla. Vastuu vesistöjemme kunnosta ja suojelemisesta on edelleen meidän kaikkien, Sammatissa pysyvästi asuvien, sen kesäasukkaiden ja siellä vierailevien. Yhdessä meidän tulee kantaa huolta luonnostamme, sen kunnosta ja sen tulevaisuudesta. Osana suurempaa kuntakokonaisuutta meidän tulee olla entistä ” kotiseututietoisempia”, aktiivisia ja Sammattia ja sen tulevaisuutta rakentavia. Viihtyvyytemme on suuresti riippuvainen meistä itsestämme, halustamme ja kyvystämme pitää huolta ympäristöstämme. Kirmusjärven suojeluyhdistys on perustettu tätä työtä tekemään meidän yhteisvoimin. Se työ toteutuu arkisissa askareissamme ja yhteisissä ponnistuksissamme, se on työtä ekologisen selviytymisemme puolesta. Lisää kotiseututietoa ja tapahtumia myös Sammattiseuran blogisivulla osoitteessa: http://sammattiseura.vuodatus.net/
Sammatin vesistöjen suojelun kannalta tärkeä vesistötutkija Anne-Marie Hagmanin kartoitustyö, ”Sammatin järvet, Yhteenveto järvien tilasta ja seurantaohjelma” valmistui marraskuussa 2008. Se oli Sammatin kunnan tilaama ja julkaistiin Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry:n (Luvy) julkaisuna 185/2008 sekä painettuna että ns. ”nettiversiona” ja on luettavissa Luvyn ja nyt myös Lohjan www. sivuilla. Siihen on kerätty ajankohtainen tieto kaikista Sammatin 28 järvestä ja myös suosituksia niiden vesistön seurantaan liittyen. Siihen kannattaa tutustua.
E-18 tieura otettiin muutaman kuukauden viiveellä käyttöön vuoden 2009 alkupuolella. Ympäristöhuolia on siitä jo ilmennyt ensisijaisesti kalliolouhinnan aiheuttamista valumista, onneksi ei kuitenkaan Sammatin puoleiseen vesistöön. Suojeluyhdistyksemme seuraa tieuran vaikutuksia Kirmusjärveen johtavissa puroissa. Tuleva kesä tulee myös osoittamaan miten merkittävä on E-18 tien ja sinne suuntautuvan lisäliikenteen aiheuttama melukuorma alueemme asujaimistolle.
Ns. ELSA-radan suunnittelu välille Lohja-Salo on jälleen aktivoitunut. Tavoitteena on maakuntakaavaan tehtävä yksi käytävävaraus. Kyse on kolmen eri vaihtoehdon välisestä vertailusta, jotka ovat nykyinen rantarata, Enäjärven ylittävä nykyinen Elsa-varaus ja uutta E-18 tieuraa seuraava linjaus. Ratahallintokeskuksen suunnitelma sisältää 95 km pituisen ratalinjan, jolle rakennettaisiin 2-raiteinen sekaliikennerata, tavoitenopeutena 300 km/h. Kukin raide tulisi omaan tunneliin ja radan varteen tulisi lisäksi erillinen huoltotie. Ympäristövaikutusten arviointi (YVA) tehdään ja sen suunnittelu on viritetty siten, että se olisi julkisesti näytteillä ja sitä koskevat yleisötilaisuudet pidettäisiin jo loppukesällä 2009. YVA menettely aiotaan toteuttaa siten, että se päättyisi jo elokuussa 2010. Koko hankkeen alustava yleissuunnittelu tapahtuu rinnan YVA kanssa ja on tarkoituksena saattaa päätökseen 30.4.2010.
Jos selvitysten ja YVA arvioinnin perusteella päädytään käytävävaraukseen, joka seuraa uutta E-18 linjausta sillä voi olla huomattavia vaikutuksia Kirmusjärven vesistöalueelle.
Hallitus tulee seuraamaan tätä projektia tarkasti.
Yhdistyksen uusitut kotisivut ovat nyt avautuneet. Seuraa niiden kautta yhdistyksen toimintaa ja siellä olevia tietoja. Sivut löytyvät osoitteesta: www.Kirmusjarvi.com
Yhdistyksen hallituksen kokoonpano toimintavuonna 2008 -2009 löytyy kohdasta hallitus.
Tämän jäsenkirjeen mukana on lähetetty pankkisiirto jäsenmaksua varten, joka on edelleen 10 e henkilöjäseniltä ja on pääasiallinen yhdistyksen tulolähde. Ole ystävällinen ja suorita maksu yhdistyksen tilille L-U Säästöpankki 400600-130647 Huomaa pankkiyhteys on muuttunut, käytä vain tätä tiliä.
Yhteistyö terveisin,
Kirmusjärven suojeluyhdistyksen hallitus
©2024 Kirmusjärven suojeluyhdistys ry